2023-ban, második alkalommal szerveztem meg a győri Design Campus nyári művésztelepét. A telepen hat hallgató vehet részt, akiket pályázati úton válogatok ki, az egyetem oktatóiból álló zsűri segítségével. Idén augusztus 10 – 17. között rendeztem meg az eseményt, a Petőfi Kulturális Intézet, korábbi nevén MANK, Szentendrei Régi Művésztelepén. Az alábbi szakmai beszámoló a művésztelephez kapcsolódó intézmények számára született.
Lyka Károly művészettörténész, aki 1920 és 1921 között a Képzőművészeti Főiskola igazgatója, majd 1921 és 1922 között rektora volt, számos oktatási reformot hajtott végre, a művészképzés alapjaiban újult meg ebben az időszakban. Lyka – Réti Istvánnal egyetértésben – kötelezővé tette a hallgatóknak a nyári művésztelepeken való részvételt. Nagy akadályt jelentett azonban, hogy Nagybánya a trianoni diktátum után Romániához került, ezért csak igen körülményesen volt megközelíthető.
Emiatt a fiatal művészek – immár az új országhatárokon belül – új helyszíneket kerestek, köztük 1926-ban elindult a nagybánya szellemiségét tudatosan folytató szentendrei telep is. Az alapítók, nyolc Réti-tanítvány hatalmas fotója ma is ott függ a telep “művészbejárójával” szemben, a ma Szentendrei Régi Művésztelepként ismert helyszínen.
Ez a művésztelep tette fel Szentendrét a magyarországi művészettörténet térképére, és indította el azt a közel százéves történetet, amelynek része volt Barcsay Jenő, Czóbel Béla, Vajda Lajos, Korniss Dezső, Deim Pál később pedig a Vajda Lajos Stúdió, az A. E. Bizottság zenekar és a nyolcvanas évek progresszív dadaista mozgalmai. Ebbe kulturális mezőbe látogat el immár második éve a Design Campus, hogy egy hétig a Régi Művésztelepen dolgozzon az egyetem hat-plusz-egy hallgatója.
A Design Campus nyári művésztelepének három célkitűzése van. Egyfelől a telep időtartama alatt a hallgatók kizökkennek az egyetemen használt, döntően alkalmazott művészeti megoldásokból és autonóm, a saját, egyéni érdeklődésüket tükröző, önálló projekteken dolgozhatnak – az így szerzett tudást pedig később visszaforgathatják tervezői munkájukba. Másrészt megismerik a szentendrei – és így a magyarországi – művészettörténet fontos momentumait, hiszen nem csak alkotnak, de részt vesznek egy a város múltját feltáró művészeti sétán is, aminek utolsó állomásai az állandó jelleggel a telepen dolgozó művészek műtermei. Harmadrészt pedig megtanulják az önálló gondolkodás és projekt-alkotás lépéseit: a telepen pályázati úton vehetnek részt, aminek tartalmaznia kell portfoliót, szinopszist és eszközigényt, ezután maguknak kell beosztaniuk az idejüket, ők építik a kiállításukat és a végén a közönség előtt kell beszélniük a munkájukról – olyan szituációk ezek, amikkel a későbbiekben rendszeresen találkozni fognak tervezői praxisuk során.
Idén, csatlakozva a Madách-évhez, az Ember Tragédiája határozta meg a tematikát, de a pályázati kiírásban nem volt meghatározva, hogy milyen irányból közelítsenek a témához.
Hat hallgató vett részt a programon: Alpár Boróka, Kovács Luca Vanda, Losonczi Szilva, Turay Nikolett, Tóth Antónia Laura, Török Norbert. A hetedik résztvevő én voltam, Krizbai Gergely – Krizbo, a művésztelep ötletgazdája és szervezője. Jómagam is dolgoztam a kiírt témán, emellett mentoráltam a hallgatók munkáját és menedzseltem a művésztelep egészét.
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/98d7fca4-00e5-4045-81a7-6a6d57a62575_rw_1200.jpg?h=efc36ac5f88d4c4e6d30503541d45fd9)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/79651447-6215-4d4c-ae3f-91509930cb61_rw_1200.jpg?h=08e8fe3c4dc21a8f18edd5d30ff28deb)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/05ef276c-c8c8-4cf7-acff-2999c9b3f1c1_rw_1200.jpg?h=694ed900bdac660e59dfee3ecf88776f)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/80ff974d-ba8e-4984-860c-6a11d03a45f8_rw_1200.jpg?h=cd5baf9fd99741bdbc5ea66a5e560b9b)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/cd550627-9f06-43c1-854d-23ea5fff69a5_rw_1200.jpg?h=9b9b0cd31975e7d39b9b5c8998475c97)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/927d912e-b61e-4cc7-9d3b-c42c244d3ab9_rw_1200.jpg?h=915508dea3075e5928963f8dabe23162)
A megvalósult munkák szinopszisai
Alpár Boróka a térplasztika műfaját választotta, méhviaszból mintázta meg a mű három fő karakterét: Ádámot, Évát és Lucifert. Figurái érzékenyen mesélnek a szereplők személyiségéről és a küzdelmekről, amiket átélnek a darabban, a megmintázásukban alkalmazott megoldások sorsuk elbeszélései.
Kovács Luca Vanda elsősorban a mű színházi jellegére fókuszált: a három fő karakter maszkját mintázta meg, elképesztően egyedi megközelítésben. Az elkészült maszkok segítségével beöltöztette társait, majd megrendezett egy photo-shootot a művésztelep kertjében.
Losonczi Szilvia a festészet és performansz határán egyensúlyozott. A telep első napján festett egy nagyméretű akvarell-képet, amit még aznap este elégetett, összegyűjtötte a hamut, majd azt lenolajjal összekeverve, másnap új képet festett – amit szintén elégetett, elölről kezdve a folyamatot. Az égetés-festés-égetés körforgását videó segítségével dokumentálta, ahogy írja „Számomra maga az alkotási folyamat, maga a cselekvés és a cselekvésből levont tanulságok és élmények a fontosak, nem pedig az elkészült mű, hiszen előbbi időtálló, utóbbi nem.”
Turay Nikolett szintén festészeti eszközökkel nyúlt a kérdéshez: a Labirintus-sorozatában Ádám utazásait a SZÍNek között egy önismereti belső labirintushoz hasonlította, amit geometrikus formákkal festett meg. Másik sorozata, a Szürkeagy, pedig lendületes formavilág segítségével mutatja be az ember örök küzdelmét az ideológiákkal.
Tóth Antónia Laura a darab érzelmi hátterére, a szereplők csapongására összpontosított, elsősorban technikai oldalról közelítve a munkához. Olajpasztell segítségével készített egy közel két méteres, hely-specifikus installációt a kiállításra. A rajzok egymástól elkülönülő forma- és színvilágát részben Jankovics Marcell 2011-es animációs filmje inspirálta.
Török Norbert a falanszter-színből kiindulva, nagyon kortárs problémára kereste a választ. Munkájában a generatív képalkotás irányába érzett félelmet kívánta enyhíteni: az általa írt algoritmusok segítségével készített képeket dolgozott tovább a tradicionális sokszorosítógrafika eszközeivel, hogy demonstrálja: a két világ képes együtt dolgozni.
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/04326224-d41d-46d6-99f8-379a1d2fb0e9_rw_1920.jpg?h=a50e94642802f1cdb6e2377b1524c822)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/5ca2d08b-d5b1-428f-8ca6-6f1b3d66d2a9_rw_1920.jpg?h=cb87237f08749a9d6b7051ed12fef2de)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/79b3d74d-3ced-4bfe-ac1c-b3921c0bf18f_rw_1920.jpg?h=94f932bc0c69176458d140a0bc843879)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/e729e7c3-b201-4619-b53f-0b221a28fe73_rw_1920.jpg?h=5dc84bd5421b2cecc428abc7a46f5bd7)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/eb92b16a-c780-4bfc-929d-ff975ca4d570_rw_1920.jpg?h=85baa5763edc29e51577fbaa205d63b3)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/67d65c54-dc1b-4e34-8d86-d261bf6dbaec_rw_1920.jpg?h=2b2c84d294655580c2ff92926e918f73)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/fb463188-e278-489e-8257-dad0a3b3b8cf_rw_1920.jpg?h=c013e689d14e7d5c76ad50beb43c02d2)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/6351a810-5c37-4f4c-95ac-2d362af49982_rw_1920.jpg?h=571ff7baaf0523ffc5e6d908e38ab694)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/1fbba5ae-eeef-4d83-8819-9cc07bf6554e_rw_1920.jpg?h=e2cd3bc1bcf5e16d4852407e9427161b)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/4d62f2a5-cba4-4b45-bc9c-3621ca40da17_rw_1920.jpg?h=079869b6084ee11ac4e370ce99beec86)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/9a7db19b-911a-413b-af61-95d8904ee424_rw_1920.jpg?h=3843fad42d85103c503c588a42a50657)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/87b919d3-718f-4a54-83bc-36bfb1adeb3f_rw_1920.jpg?h=ef99e2521181b740b5f1fb0c1fd05ba7)
Verdikt
A művésztelep legfontosabb tanulsága, hogy talán sose volt olyan fontos megrendezni, mint most. Rávilágított arra, hogy mennyire nincs mód és lehetőség a fókuszált, autonóm munkára – miközben minden alkotó ember elemi érdeke, hogy a piacról ismert megoldások mellett egyedi hangvételű munkákat tudjon létrehozni. Különösen annak fényében fontos ez, hogy a közönség számára ismert megoldások, a mesterséges intelligencia segítségével, végtelen számban generálhatóvá váltak. Az egyéni, személyes hang kialakítása az egyik – ha nem az egyetlen – mód arra, hogy az alkotók érvényes alternatívát nyújthassanak a generatív eszközökkel létrehozott kép-áradattal szemben. A művésztelep olyan, a napi tervezői rutinban elfelejtődő érzéseket ébresztett fel a hallgatókban, mint az őszinte lelkesedés, a pozitív nyitás az autonóm alkotófolyamat felé és általában a kölcsönösen inspiratív közös munka, az együtt alkotás öröme.
A telepet a 2023-tól a Petőfi Kulturális Ügynökség keretei között működő MANK (Magyar Alkotóművészeti Nonprofit Kft.) támogatta. A hallgatók étkeztetését a Dorothea Étterem biztosította. A megnyitó borairól a Kőhegybor gondoskodott. A művésztelepen a Vinczemill papírjait használtuk.
Losonczi Szilvi - A Paradicsomon kívül
A programhoz kapcsolódó grafikai anyagok:
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/c487633b-bc00-4208-bc2e-8eab34a474b6_rw_1920.jpg?h=cb0162b010f1892d49beb91738671030)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/223d0220-2a78-460a-a141-57239591e1c3_rw_1920.png?h=007bcbcca35b03a9a6f7878c3fc108ff)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/03ece8bc-2941-4214-88f3-2f3b100e51a9_rw_1920.png?h=d827aff04d11e03727b8ff61556e995e)
![](https://cdn.myportfolio.com/1b37c9a8-6049-48e8-914a-f75463f1d73f/605e4421-1599-40bd-bb3b-0f37170d1551_rw_1920.png?h=902465b27fb65440492a77d1536db593)